Saturday, June 26, 2010

တရုတ္ျပည္ စီးပြါးေရး ဖြံ.ျဖဳိးတုိးတက္ျခင္း၏ အေၾကာင္းရင္းမ်ား ၊ အခန္း ၈ (နုိင္ငံေတာ္ အက်ဥ္းသား)

အပုိင္း ၃
တရုတ္ျပည္ စီးပြါးေရးဖြံ.ျဖိဳးတုိးတက္ျခင္း၏ အေၾကာင္းရင္းမ်ား
အခန္း ၈
စီးပြါးေရး အပူခ်ိန္ လြန္ကဲလာျခင္း
၁၉၈၄ နွင့္ ၁၉၈၈ ခုနွစ္တုိ.တြင္ တရုတ္ျပည္၏ စီးပြါးေရးမွာ အပူခ်ိန္လြန္ကဲလာသည္ ။ ေက်ာက္က
ပထမအၾကိမ္ အက်ပ္အတည္းအတြင္းက သူ၏တုံ.ျပန္မႈတုိ.ကုိ ေနာက္ ၄ နွစ္ ၾကာတြင္ ျဖစ္ေပၚခဲ့သည့္
အက်ပ္အတည္း၌ အစုိးရမူဝါဒမ်ား မေအာင္ျမင္ရျခင္းနွင့္ ယွဥ္ထုိး၍ ရွင္းလင္းျပခဲ့သည္ ။ ၁၉၈၈
ခုနွစ္အတြင္း၌ ျဖစ္ကတတ္ဆန္းျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ ေဈးနႈန္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးအျပီးတြင္ ေငြေဖာင္းပြမႈနႈန္း
ျမင့္တက္လာခဲ့ျပီး ၊ လူအမ်ားက ဘဏ္စုေငြမ်ား အျပိဳင္အဆုိင္ ျပန္လည္ထုတ္ယူၾကျပီး ကုန္စည္မ်ားကုိ
အလုအယက္ ဝယ္ယူခဲ့ၾကသည္ ။ အေျခအေနမ်ားအေပၚ သူ၏ကိုင္တြယ္ခဲ့မႈမ်ားအတြက္ ေက်ာက္က
ဝမ္းနည္းစိတ္မေကာင္းေၾကာင္း ေဖာ္ျပခဲ့သည္ ။
၁၉၈၁ ခုနွစ္တြင္ ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ စီးပြါးေရးျပန္လည္ထိန္းညွိမႈသည္ စုိက္ပ်ဳိးေရးနွင့္စက္မႈထုတ္ကုန္ တုိးတက္နႈန္းကုိ ၄ရာခုိင္နႈန္း ေလ်ာ့က်သြားေစခဲ့သည္ ။ ေနာက္နွစ္တြင္ စီးပြါးေရးသည္ ပုိ၍လွ်င္ျမန္စြာ တုိးတက္လာျပီးလွ်င္ ေနာက္ဆုံးတြင္ အားေကာင္းသည့္ လမ္းေၾကာင္းေပၚသုိ. ျပန္လည္ေရာက္ရွိခဲ့သည္ ။ ၁၉၈၃ နွင့္ ၁၉၈၄ ခုနွစ္တုိ.တြင္ စီးပြါးေရးဖြံ.ျဖဳိးမႈ ေကာင္းမြန္ခဲ့သည္ ၊ စီးပြါးေရး အလွ်င္အျမန္ တုိးတက္လာရုံမွ်မက ေရာင္းလုိအားနွင့္ ဝယ္လုိအားတုိ.မွာလည္း အခ်ဳိးညီေနသည္ ။ အညႊန္းကိန္း အသီးသီးမွာ အားေကာင္းေနသည္ ၊ စီးပြါးေရး စြမ္းေဆာင္ရည္မွာ သိသိသာသာ တုိးတက္လာျပီး ျပည္သူလူထု၏ လူေနမႈအတင့္အတန္းမွာလည္း ျမင့္မားလာသည္ ။
သုိ.ေသာ္လည္း ၁၉၈၄ခုနွစ္ စတုတၳေလးလပတ္မွစ၍ တုိးတက္နႈန္းမွာ အလြန္အမင္း ျမင့္မားလာသည္ ၊ ဘဏ္ေခ်းေငြမ်ား အလြန္အကြ်ံ ထုတ္ေပးထားျပီး အေျခခံ အေဆာက္အအုံ တည္ေဆာက္ေရးမ်ားကုိ လြန္ကဲစြာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနသည္ ။ အက်ဳိးဆက္အားျဖင့္ ေဈးနႈန္းမ်ား ပုိ၍တက္လာခဲ့သည္ ။
၁၉၈၅ခုနွစ္ အစပုိင္းတြင္ ဤသုိ. စီးပြါးေရးအပူခ်ိန္ လြန္ကဲျခင္း၏ လကၡဏာရပ္မ်ား ေပၚထြက္လာသည့္အတြက္ ဗဟုိဦးေဆာင္အဖြဲ.နွင့္ နုိင္ငံေတာ္ေကာင္စီတုိ.က က်ယ္ျပန္.သည့္ စီးပြါးေရးဆုိင္ရာ ထိန္းခ်ဳပ္မႈမ်ားကုိ တုိးျမွင့္လုပ္ေဆာင္ျခင္း ၊ ဘဏ္ေခ်းေငြတုိ.ကုိ ဇက္ၾကိဳးသတ္ေပးျခင္း အေျခခံအေဆာက္အအုံ တည္ေဆာက္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို ေလွ်ာ့ခ်ျခင္း စသည္တုိ.ျဖင့္ စီးပြါးေရးအပူခ်ိန္လြန္ကဲမႈကုိ ေအးသြားေစရန္ ၾကိဳးစားခဲ့သည္ ။ သုိ.ေသာ္လည္း ဘဏ္စနစ္ကုိ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ မျပဳလုပ္ရေသးသည့္အတြက္ ဘဏ္ေခ်းေငြ ထိန္းခ်ဳပ္မႈ ျပဳလုပ္ရာတြင္ ေအာက္ေျခအဆင့္မ်ားသုိ. ေခ်းေငြခဲြတမ္းမ်ားကုိ သတ္မွတ္ေပးျခင္းစသည့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆုိင္ရာ နည္းလမ္းမ်ားျဖင့္သာ ျပဳလုပ္ရသည္ ။
ဤသုိ.ျပဳလုပ္ရာ၌ နယ္ပယ္အသီးသီးမွ တုံ.ျပန္မႈမ်ားမွာ ျပင္းထန္လွျပီး စီးပြါးေရးကုိ ေခ်ာေမြ.စြာ လည္ပတ္ေရးအတြက္ အခက္အခဲမ်ား ျဖစ္ေပၚေစခဲ့သည္ ။ ဘဏ္ေခ်းေငြ ခြဲတမ္းတုိ.ကုိ နုိင္ငံေတာ္ေကာင္စီမွ ဗဟိုဘဏ္သုိ. ၊ ထိုမွတစ္ဖန္ ျပည္နယ္အဆင့္နွင့္ ခရုိင္အဆင့္ ဘဏ္ခြဲမ်ားသုိ. အသီးသီး သတ္မွတ္ခ်မွတ္ေပးခဲ့သည္ ။ အက်ဳိးဆက္အားျဖင့္ ေဒသဆုိင္ရာ အစုိးရမ်ားက ၎တုိ.၏ ေခ်းေငြခြဲတမ္းမ်ားကုိ ၎တုိ.ၾကိဳက္နွစ္သက္သည့္ စီမံကိန္းမ်ားအတြက္ အသုံးျပဳၾကသည္ ၊ အထူးသျဖင့္ အထူးတည္ေဆာက္ေရး စီမံကိန္းမ်ားတြင္ သုံးစြဲၾကျပီး တျခားလ်စ္လ်ဴရႈထား၍ မရနုိင္သည္ စီမံကိန္းမ်ားအတြက္ ဘာမွမက်န္ေတာ့ေပ ။ ဤျဖစ္စဥ္က ေခ်းေငြခြဲတမ္းမ်ား တုိးျမွင့္ခ်ထားေစရန္ ဗဟုိအစုိးရအား တြန္းပုိ.ျပန္သည္ ။
ဥပမာအားျဖင့္ ေခ်းေငြထိန္းခ်ဳပ္မႈကုိ စတင္အေကာင္အထည္ေဖာ္သည္နွင့္ ေဒသဆုိင္ရာ အစုိးရအမ်ားအျပားက သူတုိ.အတြက္ သတ္မွတ္ေပးသည့္ ဘဏ္ေခ်းေငြကုိ တျခားေနရာမ်ားတြင္ သုံးစြဲလုိက္ၾကျပီးျဖစ္ေသာ္လည္း နွစ္စဥ္ေကာက္ပဲသီးနွံ ဝယ္ယူေရးအတြက္ ဘ႑ာေငြမရွိေၾကာင္း ကန္.ကြက္တုိင္ၾကားၾကသည္ ။ ဘဏ္ေခ်းေငြ ကန္.သတ္မႈမွာ ထိန္းခ်ဳပ္ျပီး မၾကာမွီအတြင္း ျပန္၍ေျဖေလွ်ာ့ေပးလုိက္ရသည္ ။
ထို.ေၾကာင့္ နွစ္ဆန္းပိုင္း၌ က်ယ္ျပန္.သည့္ စီးပြါးေရးဆုိင္ရာထိန္းခ်ဳပ္မႈမ်ား ခ်မွတ္အေကာင္အထည္ေဖာ္ခဲ့ေသာ္လည္း ၁၉၈၅ ခုနွစ္အတြင္း၌ တုိးတက္နႈန္းမွာ အလြန္အမင္း ျမင့္မားေနဆဲျဖစ္သည္ ။ စီးပြါးေရး အပူခ်ိန္လြန္ကဲမႈမွာ ပုိ၍ဆုိးဝါးလာသည္ ။
အေျခအေနကုိ ကြ်န္ေတာ္တုိ. မည္ကဲ့သုိ. ကုိင္တြယ္နုိင္ပါသနည္း ။ နည္းလမ္းနွစ္မ်ဳိး စဥ္းစားခဲ့ၾကသည္ ။ ကြ်န္ေတာ္တုိ.အေနျဖင့္ အစဥ္အလာနည္းလမ္းကုိ က်င့္သုံးနုိင္သည္ ။ စီးပြါးေရးကုိ ဘရိတ္အုပ္ျခင္းနွင့္ အေျခခံအေဆာက္အအုံ တည္ေဆာက္ေရး လုပ္ငန္းတုိ.ကို ျဖတ္ေတာက္ျခင္း စသည္တုိ.ျဖင့္ ၁၉၈၁ ခုနွစ္အတြင္းက က်င့္သုံးခဲ့သည့္ ျပန္လည္ထိန္းညွိေရးကုိ ျပန္လည္အသုံးျပဳနုိင္သည္ ။
ေနာက္တစ္နည္းမွာ ျပႆနာကုိ ျဖည္းျဖည္းခ်င္း ေျဖရွင္းသည့္နည္းျဖစ္သည္ ။ ပထမနည္းမွာ နယ္ပယ္အသီးသီး၌ ၾကီးမားသည့္ ဆုံးရႈံးမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚေစနုိင္ျပီး အေျခခံအေဆာက္အအုံ တည္ေဆာက္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားမွာ ၁၉၈၁ ခုနွစ္ ျပန္လည္ထိန္းညွိေရးအျပီး ေနွာင့္ေနွးက်န္.ၾကာေနခဲ့ရာမွ ျပန္လည္စတင္သည္မွာ မၾကာျမင့္ေသးသည့္အတြက္ လက္ေတြ.မက်ေပ ။ ၎တုိ.ကုိ ျပန္လည္ျဖတ္ေတာက္ျခင္းသည္ ျပည္တြင္းျပည္ပ၌ ၾကီးမားသည့္ ပ်က္စီးဆုံးရႈံးမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚေစနုိင္သည္ ။ ထုိ.ေၾကာင့္ “ညင္သာသည့္ ဆင္းသက္နည္း”ကုိ အသုံးျပဳရန္ ကြ်န္ေတာ္ဆုံးျဖတ္ခဲ့သည္ ။ အေျခအေနအားလုံးကုိ ၁ နွစ္အတြင္း ထိန္းညွိမည့္အစား နွစ္ေပါင္းမ်ားစြာၾကာေအာင္ အခ်ိန္ယူ၍ ျဖည္းျဖည္းခ်င္း ထိန္းညွိမႈ ျပဳလုပ္သြားမည္ဟု ဆုိလုိျခင္းျဖစ္သည္ ။
ဘဏ္ေခ်းေငြနွင့္ ဘ႑ာေရးဆုိင္ရာ မူဝါဒမ်ားကုိ ေနာက္ထပ္ ၂ နွစ္ၾကာမွ် ဆက္လက္၍ တင္းက်ပ္စြာ ထိန္းခ်ဳပ္သြားမည့္ ဆုံးျဖတ္ခ်က္တစ္ခုကုိလည္း ခ်မွတ္ခဲ့သည္ ။ အေျခခံအေဆာက္အအုံ တည္ေဆာက္ေရး လုပ္ငန္းမ်ားကုိ စီမံကိန္းတစ္ခုခ်င္း၏ အခ်ိန္ကာလနွင့္ ဦးစားေပးမႈအရ ထိန္းညွိသြားျခင္းျဖင့္ ၁၉၈၅ ခုနွစ္က နႈန္းထားအတုိင္း ဆက္လက္ရွိေနေစမည္ျဖစ္သည္ ။ အကယ္၍ တုိးတက္မႈနႈန္းသည္ ၂ နွစ္ဆက္တုိက္ ဤနႈန္းအတုိင္း ရွိေနပါက အေျခအေနမ်ားသည္ ပုံမွန္အေနအထားသုိ. ျပန္လည္ေရာက္ရိွသြားနုိင္သည္ ။ ဤအစီအစဥ္ကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ျခင္းေၾကာင့္ ၁၉၈၆ ခုနွစ္အတြင္း၌ အေထြေထြအေျခအေနမွာ ေကာင္းမြန္လာသည္ ။
ရလာဒ္ေကာင္းမ်ား ဆက္တုိက္ဆုိသလုိ ထြက္ေပၚလာခဲ့သည္ ။ ၁၉၈၇ ခုနွစ္အတြင္း၌ ဂ်ီအင္ပီနွင့္ ဂ်ီဒီပီသည္ ၁၀ ရာခုိင္နႈန္းေက်ာ္မွ် တုိးတက္ခဲ့သည္ ။ စက္မႈလုပ္ငန္း ထြက္ကုန္မ်ားမွာ ၁၇ ရာခုိင္နႈန္းနွင့္ စုိက္ပ်ဳိးေရး ထြက္ကုန္မ်ားမွာ ၆ ရာခုိင္နႈန္းနီးပါးမွ် တုိးတက္ခဲ့သည္ ။ လက္လီေဈးနႈန္းမ်ားမွာ ၇.၃ ရာခုိင္နႈန္းမွ် ျမင့္တက္ခဲ့သည္ ။ ေျမအစရွိသည့္ မေရႊ.ေျပာင္းနုိင္ေသာ ပစၥည္းမ်ား၏ ရင္းနွီးျမႈပ္နွံမႈနွင့္ အေျခခံအေဆာက္အအုံ တည္ေဆာက္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား၏ အေျခအေနမွာ ေကာင္းမြန္ေနသည္ ။
အားလုံးကုိ ျခံငုံသုံးသပ္ၾကည့္ပါက “ညင္သာသည့္ ဆင္းသက္နည္း”ကုိ ခ်မွတ္က်င့္သုံးျပီး ၂ နွစ္အၾကာ၌ အေျခအေနမ်ား တုိးတက္လာခဲ့သည္ ။ အေထြေထြ စီးပြါးေရး ဝန္းက်င္သည္လည္း တင္းမာမေနေတာ့ေပ ။ နွစ္အကုန္၌ ဗဟုိေကာ္မတီနွင့္ နုိင္ငံေတာ္ေကာင္စီတုိ.က အေျခအေနကုိ ျပန္လည္အကဲျဖတ္ရာ၌ ခ်က္ခ်င္းထိန္းညွိမႈနည္းလမ္းကုိ က်င့္သုံးသည့္အစား “ညင္သာသည့္ ဆင္းသက္နည္း”ကုိ က်င့္သုံးသည္က ပုိ၍အလုပ္ျဖစ္ေကာင္းမြန္ေၾကာင္း သူတုိ.က အသိအမွတ္ျပဳခဲ့ၾကသည္ ။
၁၉၈၈ ခုနွစ္အတြက္လည္း နဂိုမူလက ထုိအတုိင္းက်င့္သုံးဖုိ.ျဖစ္သည္ ။ ၁၉၈၈ခုနွစ္အတြက္ စီမံကိန္းမ်ား ေရးဆြဲခ်မွတ္ေရးအတြက္ ၁၉၈၇ခုနွစ္ စက္တင္ဘာလအတြင္း ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ အမ်ဳိးသားစီမံကိန္းေရးဆြဲေရး ကြန္ဂရက္အစည္းအေဝးတြင္ ဗဟုိေကာ္မတီကုိယ္စား ကြ်န္ေတာ္မိန္.ခြန္းေျပာခဲ့သည္ ။ စီးပြါးေရးတည္ျငိမ္ေစရန္အတြက္ မူဝါဒမ်ား ခ်မွတ္ရာတြင္ (အထူးသျဖင့္ ေဈးနႈန္းမ်ား ျမင့္တက္လာမႈအတြက္) ဘ႑ာေငြနွင့္ ေခ်းေငြတုိ.ကုိ တင္းက်ပ္စြာ ထိန္းခ်ဳပ္ထားရမည္ ၊ အေျခခံအေဆာက္အအုံ တည္ေဆာက္ေရးတုိ.ကုိ ေလွ်ာ့ခ်ဖုိ.လုိအပ္သည္ ၊ အသုံးစားရိတ္တုိ.ကုိ ထိန္းခ်ဳပ္ဖုိ.လုိသည္ ၊ တစ္ျပိဳင္တည္းတြင္ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈ မွန္မွန္တုိးတက္ေနျခင္းကုိ ထိန္းသိမ္းထားဖုိ.လုိသည္ဟု ကြ်န္ေတာ္က ေထာက္ျပခဲ့သည္ ။ ၁၉၈၈ ခုနွစ္အတြက္ စီးပြါးေရးမဟာဗ်ဴဟာကုိ အခ်က္ ၂ ခ်က္ျဖင့္ အက်ဥ္းရုံးေဖာ္ျပနုိင္သည္ ။ စီးပြါးေရးတည္ျငိမ္မႈကုိ ဆက္လက္ထိန္းသိမ္းထားရန္နွင့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကုိ ပုိ၍နက္ရႈိင္းစြာ အေကာင္အထည္ေဖာ္သြားရန္တုိ.ျဖစ္သည္ ။
ဤမဟာဗ်ဴဟာမ်ား ခ်မွတ္ခဲ့ပါလွ်က္နွင့္ လက္လီေဈးနႈန္းမ်ား ၁၈.၅ ရာခုိင္နႈန္းအထိ ထုိးတက္သြားေစသည့္ ေငြေဖာင္းပြမႈသည္ မည္ကဲ့သုိ.ျဖစ္ပြါးခဲ့ပါသနည္း ။ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး စတင္ခဲ့ကတည္းက ဤသုိ.ေသာ ျဖစ္ရပ္မ်ဳိး ျဖစ္ပြါးခဲ့ျခင္းမရွိေပ ။
ေငြေဖာင္းပြမႈသည္ အခ်က္မ်ားစြာတုိ. ေပါင္းစုံျခင္းေၾကာင့္ ေပၚေပါက္လာျခင္းျဖစ္သည္ ။ ထုိစဥ္က ကြ်န္ေတာ္ ေထာက္ျပခဲ့ျပီး ယေန.ထိတုိင္ ယုံၾကည္ေနဆဲျဖစ္သည္မွာ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈသည္ အဓိကအားျဖင့္ ၁၉၈၈ ခုနွစ္အတြင္း ေဈးနႈန္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးျပဳလုပ္ရာ၌ မဆီေလ်ာ္သည့္နည္းလမ္းမ်ားျဖင့္ တုံ.ျပန္ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ေပၚေပါက္လာခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္ ။
ေဈးနႈန္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး (ေဈးနႈန္းသတ္မွတ္ လည္ပတ္မႈကို ျဖည္းျဖည္းခ်င္း ထိန္းညွိသြားသည့္ျဖစ္စဥ္)သည္ စီးပြါးေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး၏ အလြန္အေရးၾကီးသည့္ ကိစၥရပ္တစ္ခုျဖစ္သည္ ။ ေဈးနႈန္းစနစ္ကုိ ေသခ်ာစြာ မေျဖရွင္းပါက စီးပြါးေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကုိ ေအာင္ျမင္စြာအေကာင္အထည္ေဖာ္နုိင္မည္မဟုတ္ဟု ကြ်န္ေတာ္တုိ. အျမဲတမ္းပင္ ယုံၾကည္ခဲ့သည္ ။
၁၉၈၆ နွင့္ ၁၉၈၇ ခုနွစ္ ၂ နွစ္မွ် “ညင္သာသည့္ ဆင္းသက္နည္း” ကုိ က်င့္သုံးျပီးသည့္အခါ၌ ၁၉၈၈ခုနွစ္အတြင္း ေဈးနႈန္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကုိ ၾကီးမားက်ယ္ျပန္.စြာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္အတြက္ အေျခအေနမ်ားမွာ သင့္ေတာ္သည့္ အေနအထားသုိ. ေရာက္ရွိေနျပီျဖစ္သည္ ။ သုိ.ေသာ္လည္း အဆုိျပဳခဲ့သည့္ “ေဈးနႈန္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး အခက္အခဲမ်ားကုိ ထုိးေဖာက္ေက်ာ္လႊားျခင္း”ဟူသည့္ အဆုိျပဳခ်က္တြင္ပါရွိသည့္ လမ္းညႊန္ခ်က္မ်ားနွင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္သည့္ နည္းလမ္းအားလုံးမွာ မွားယြင္းေနသည္ ။ အက်ဳိးဆက္အားျဖင့္ အလြန္စုိးရိမ္ဖြယ္ေကာင္းသည့္ မွားယြင္းမႈမ်ားျဖစ္ေပၚခဲ့ျပီး စီးပြါးေရးအတြက္ ေလးနက္သည့္ ေနာက္ျပန္ဆုတ္မႈမ်ား ျဖစ္ေပၚေစခဲ့သည္ ။
ဤအခ်က္မ်ား မည္ကဲ့သုိ.ျဖစ္ေပၚခဲ့ပါသနည္း ။ ကြ်န္ေတာ္ေျပာခဲ့သလုိပင္ နဂုိမူလက “ညင္သာသည့္ ဆင္းသက္နည္း”ကုိ ဆက္လက္က်င့္သုံးဖုိ.ပင္ျဖစ္သည္ ။ သုိ.ေသာ္ ၁၉၈၈ခုနွစ္ ေႏြဦးရာသီတြင္ ကုန္ေဈးနႈန္း တက္လာျခင္းနွင့္ ေဈးနႈန္း ၂ မ်ဳိး က်င့္သုံးသည့္စနစ္(ဤစနစ္က အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚေစရန္ အားေပးသည္)ကုိ ျပင္းထန္သည့္ တုံ.ျပန္မႈမ်ား ေပၚေပါက္လာသည္ ။ တိန္.ေရွာင္ပင္းကလည္း ေဈးနႈန္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးနွင့္ပက္သက္၍ ျပတ္သားသည့္ ေဆာင္ရြက္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ဖုိ. အၾကိမ္ၾကိမ္ တုိက္တြန္းခဲ့သည္ ။ သူက ဤကိစၥတြင္ ထိုးေဖာက္ေက်ာ္လႊားရမည္ဟု ယုံၾကည္ေနျပီး “ျပင္းထန္သည့္ နာက်င္မႈကုိ တစ္ခဏတာမွ် ေတြ.ၾကံဳခံစားရျခင္းသည္ တအိအိနာက်င္မႈကုိ ေရရွည္ခံစားေနရျခင္းထက္ ပုိ၍ေကာင္းသည္”ဟု ေျပာခဲ့သည္ ။
ဤအခ်က္မ်ားေၾကာင့္ ျဖည္းျဖည္းခ်င္း တစ္ဆင့္ျပီးတစ္ဆင့္သြားသည့္နည္းလမ္းကုိ စြန္.လႊတ္၍ အားလုံးကုိ တစ္ျပိဳင္တည္းလုပ္ေဆာင္ဖုိ. ကြ်န္ေတာ္ ၾကံဆခဲ့သည္ ။ ပုံေသသတ္မွတ္ထားသည့္ ေဈးနႈန္းမ်ားမွာ ျမင့္တက္လာေသာ္လည္း လြဲမွားသသည့္ ေဈးနႈန္းသတ္မွတ္မႈမ်ား၏ အေျခအေနမွာမူ မေျပာင္းလဲေပ ။ ထုိ.ေၾကာင့္ ၾကီးမားသည့္ ထိန္းညွိမႈမ်ားကုိ နယ္ပယ္အားလုံး၌ တစ္ျပိဳင္တည္း ျပဳလုပ္ျခင္းသည္ ပုိ၍အဆင္ေျပေကာင္း အဆင္ေျပနုိင္ေပသည္ ။ အခ်ိန္ကာလတစ္ခုအတြင္း၌ ဆုိၾကပါစုိ. ၂ နွစ္မွ ၃ နွစ္အတြင္း၌ ကြ်န္ေတာ္တုိ.သည္ ေဈးနႈန္းမ်ားကုိ အတုိင္းအတာတစ္ခုအထိ ဥပမာအားျဖင့္ ၃၀ ရာခုိင္နႈန္းမွ ၅၀ ရာခုိင္နႈန္းမွ်ထိ ျမွင့္တင္သြားနုိင္သည္ ။ ဤနည္းအားျဖင့္ လူသုံးစားသုံးကုန္ပစၥည္းမ်ား၏ ေဈးနႈန္းကုိ သင့္ေတာ္သည့္ အတုိင္းအတာထိ ျမွင့္တင္သြားနုိင္ျပီး ဤသုိ.ျပဳလုပ္ျခင္းျဖင့္ မူမမွန္ က်ဳိးေၾကာင္းဆီေလွ်ာ္မႈမရွိသည့္ ေဈးနႈန္းစနစ္ကုိ ပယ္ဖ်က္နုိင္မည္ျဖစ္သည္ ။
ကြ်န္ေတာ္၏ အဆုိျပဳခ်က္ကုိ ၁၉၈၈ခုနွစ္ ေႏြးဦးရာသီတြင္ ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ အက်ယ္ခ်ဲ. တည္ဆဲေပၚလစ္ဗ်ဴရုိ အစည္းအေဝး၌ မူအားျဖင့္ သေဘာတူခဲ့ျပီးေနာက္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရမည့္ နည္းလမ္းမ်ားနွင့္ပက္သက္၍ ေလ့လာမႈျပဳလုပ္ရန္ ေယာ္ယိလင္အား နုိင္ငံေတာ္စီးပြါးေရးစီမံကိန္း ေရးဆြဲေရးေကာ္မရွင္ကုိ ဦးေဆာင္ရန္ တာဝန္ေပးခဲ့သည္ ။ ေဘဒုိင္ဟီ(နွစ္စဥ္ေႏြရာသီတုိင္း ပါတီေခါင္းေဆာင္မ်ား အစည္းအေဝးက်င္းပေလ့ရွိသည့္ ပင္လယ္ကမ္းေျခ အပန္းေျဖစခန္း)၌ အက်ယ္ခ်ဲ. တည္ဆဲေပၚလစ္ဗ်ဴရုိ ေကာ္မတီမွ အျပန္ျပန္အလွန္လွန္ ေဆြးေႏြးၾကျပီးေနာက္ ၁၉၈၈ ခုနွစ္ ေႏြရာသီ၌ ေယာ္ယိလင္နွင့္ နုိင္ငံေတာ္စီးပြါးေရးစီမံကိန္း ေရးဆြဲေရးေကာ္မရွင္မွ အဆုိျပဳတင္ျပသည့္ အစီအစဥ္ကုိ အတည္ျပဳခဲ့သည္ ။ အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈကုိ ၁၉၈၈ခုနွစ္ စတုတၳေလးလပတ္ သုိ.မဟုတ္ ၁၉၈၉ခုနွစ္ဆန္းပုိင္း၌ စတင္ဖုိ. သတ္မွတ္ခဲ့ေသာ္လည္း ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈျမင့္မားေနျခင္းေၾကာင့္ ပယ္ဖ်က္ခဲ့သည္ ။
၁၂ ၾကိမ္ေျမာက္ဗဟုိေကာ္မတီ တတိယအၾကိမ္ စုံညီအစည္းအေဝးမွစ၍ ေဈးနႈန္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးနွင့္ ပက္သက္၍ ကြ်န္ေတာ္တုိ.၏ မဟာဗ်ဴဟာမွာ ျပန္လည္ထိန္းညွိေရးနွင့္ ထိန္းခ်ဳပ္မႈမ်ား ေလွ်ာ့ခ်ေပးျခင္းတုိ.ကုိ ေပါင္းစပ္က်င့္သုံးခဲ့သည္။ တခ်ဳိ.ေဈးနႈန္းမ်ားကုိ အစုိးရက အေပၚမွေအာက္ေျခသုိ. ထိန္းညွိျခင္းျဖစ္ျပီး တျခားေသာ ေဈးနႈန္းမ်ားကုိ ေဈးကြက္အင္အားစုမ်ား၏ ေတာင္းဆုိမႈအတုိင္း ထိန္းညွိျခင္းျဖစ္သည္ ။ ကုန္ပစၥည္းတစ္မ်ဳိးတည္းကုိပင္ စီမံကိန္းစီးပြါးေရးက႑အတြင္း၌ အစိုးရက ေဈးနႈန္းသတ္မွတ္ေပးထားျပီး ထုိပစၥည္းကုိပင္ ျပင္ပေဈးကြက္၌ ေပါက္ေဈးအတုိင္း ေရာင္းဝယ္ၾကသည္ ။ ဤသည္မွာ ေဈးနႈန္း ၂ မ်ဳိး သတ္မွတ္သည့္ စနစ္ျဖစ္သည္ ။
ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ေဈးကြက္ေတာင္းဆုိမႈကုိ တုံ.ျပန္ရန္ျဖစ္ျပီး ေဈးနႈန္းထိန္းခ်ဳပ္မႈကုိ ျဖည္းျဖည္းခ်င္း ေလွ်ာ့ခ်ေပးသြားျခင္းျဖင့္ အဆုံး၌ ေဈးကြက္အင္အားစုမ်ားကသာ ေဈးနႈန္းကုိ သတ္မွတ္နုိင္ေစရန္ျဖစ္သည္။ သုိ.ေသာ္လည္း အဆုိျပဳထားသည့္ ေဈးနႈန္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး အစီအစဥ္သည္ ျဖည္းျဖည္းခ်င္းျပဳျပင္သြားမည့္ မဟာဗ်ဴဟာနွင့္ ကိုက္ညီမႈမရွိပဲ အစုိးရက ၾကီးမားစြာ ထိန္းခ်ဳပ္ကြပ္ကဲမည့္ ေဈးနႈန္းထိန္းညွိေရး အစီအစဥ္အေပၚတြင္ အမွီျပဳထားသည္ ။ ဤသည္မွာ ထုိစဥ္ကရွိခဲ့သည့္ စိတ္ခံစားမႈမ်ားကုိ ေရာင္ျပန္ဟပ္ေနျခင္းျဖစ္သည္ ။ ေဈးနႈန္းတစ္မ်ဳိးတည္းသာ ရွိေနေစရန္ သုိ.မဟုတ္ အနည္းဆုံး အစိုးရသတ္မွတ္သည့္ ေဈးနႈန္းနွင့္ ေဈးကြက္ေပါက္ ေဈးနႈန္းတုိ.အၾကားမွ ကြာဟခ်က္ကုိ ေလွ်ာ့ခ်နုိင္ရန္အတြက္ ေဈးနႈန္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈကုိ ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ျပီး ေဈးနႈန္း ၂ မ်ဳိး ရွိေနသည့္ စနစ္ကို ပယ္ဖ်က္ရန္ျဖစ္သည္ ။
ဤသည္မွာ ေဈးနႈန္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈကုိ မွန္ကန္စြာ အေကာင္အထည္ေဖာ္သည့္နည္းမဟုတ္ေပ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ ၎သည္ အေျခခံအားျဖင့္ ေဈးနႈန္းထိန္းခ်ဳပ္မႈကုိ ေဈးကြက္ယႏၱရားအတုိင္း လည္ပတ္ေစျခင္းမဟုတ္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္ ။ ၎သည္ စီမံခ်တ္ခ်မွတ္သည့္နည္းလမ္းကုိ ေဈးနႈန္းထိန္းညွိရန္အတြက္ အသုံးျပဳထားျခင္းျဖစ္သည္ ။ ၎သည္ နည္းလမ္းေဟာင္းၾကီးအတုိင္း ေဈးနႈန္းကုိ စီမံခ်က္ခ်သတ္မွတ္သည့္ နည္းလမ္းျဖစ္ေနဆဲပင္ျဖစ္သည္ ။ အကယ္၍ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈျမင့္တက္ျခင္းမရွိခဲ့ပဲ ဤေဈးနႈန္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး အစီအစဥ္ကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ခဲ့ပါက ၎သည္ ျပႆနာမ်ားကုိ မေျဖရွင္းနုိင္ပဲ ေဈးနႈန္းျပဳျပင္ေရးကုိ ေနာက္ျပန္ဆုတ္ ဆုတ္ယုတ္သြားေစမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ယခုအခါ ထင္ရွားလာျပီျဖစ္သည္ ။
၁၉၈၈ခုနွစ္အတြင္း ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈ ျမင့္မားလာျခင္း၏ တုိက္ရုိက္အက်ဆုံး အေၾကာင္းရင္းမွာ ေဈးနႈန္းျပဳျပင္ေရး အစီအစဥ္မ်ားကုိ ေရးဆြဲခ်မွတ္ျခင္း မျပဳေသးမွီကပင္လွ်င္ သတင္းမီဒီယာ ကန္ပိန္းကုိ စတင္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္ ။ ခ်က္ခ်င္းဆုိသလုိပင္ ေကာလာဟလမ်ား ပ်ံ.နွံ.လာသည္ ။ “လုပ္အားခေတြ ၂ ဆ တက္ျပီး ေဈးနႈန္းေတြ ၅၀ ရာခုိင္နႈန္းတက္ေတာ့မယ္” စသည့္ ေကာလာဟလမ်ား ပ်ံ.နွံ.ေနသည္ ။ ေကာလာဟလမ်ားက လူထုကုိ တုန္လႈပ္ေစျပီး ေဈးနႈန္းမ်ား တက္လာေတာ့မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္တြက္ဆမႈမ်ားကုိ ၾကီးမားစြာ အက်ဳိးသက္ေရာက္ေစသည္ ။ “စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ ၾကိဳတင္ေမွ်ာ္ေတြး ျပင္ဆင္မႈ”သည္ ကြ်န္ေတာ္တုိ. ထုိစဥ္က နားမလည္ခဲ့သည့္ အရာျဖစ္သည္ ။ သုိ.ေသာ္လည္း ေဈးကြက္စီးပြါးေရးစနစ္ကုိ က်င့္သုံးသည့္နုိင္ငံမ်ား၌ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈကုိ ထိန္းခ်ဳပ္ဖုိ.လုိအပ္လာပါက ဤအျခင္းအရာကုိ မ်ားစြာအာရုံစုိက္ ေျဖရွင္းေလ့ရွိေပသည္ ။ သူတုိ.သည္ “စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ ၾကိဳတင္ေမွ်ာ္ေတြးျပင္ဆင္မႈ”အရ အလြန္အကြ်ံ တုံ.ျပန္မႈမ်ား ျဖစ္ေပၚျခင္းကုိ ေရွာင္ရွားနုိင္ဖုိ. နည္းလမ္းမ်ား ၾကိဳးစားရွာေဖြေလ့ရွိသည္ ။ ဤသည္နွင့္ဆန္.က်င္စြာပင္ ကြ်န္ေတာ္တုိ.ကမူ ဤအခ်က္ကုိ အားေပး၍ လႈံ.ေဆာ္မႈပင္ ျပဳခဲ့ၾကသည္ ။
အဆုံး၌ ကုန္ေဈးနႈန္းမ်ား တက္လာေတာ့မည္ဟု ျပည္သူတုိ. ယုံၾကည္သြားရုံကလြဲ၍ ဘာမွျဖစ္မလာခဲ့ေပ ။ ကြ်န္ေတာ္တုိ.ကလည္း ျပည္သူလူထုအား သူတုိ.၏ ဘဏ္စုေငြမ်ားသည္ ေငြေဖာင္းပြမႈနႈန္းထက္ ေက်ာ္လြန္၍ တုိးပြါးလာလိမ့္မည္ သုိ.မဟုတ္ ေငြတန္ဖုိးေလ်ာ့က်မသြားေၾကာင္း အာမခံသည့္အပ္ေငြစနစ္ျဖစ္ေၾကာင္း တာဝန္ခံသည့္အေနျဖင့္ ဘဏ္စုေငြအတိုးနႈန္းအား တုိးေပးျခင္းစသည့္ လုပ္ရပ္မ်ားျဖင့္ သူတုိ.၏ စုေဆာင္းေငြမ်ားကုိ စိတ္ခ်လက္ခ် အာမခံနုိင္သည့္ လုပ္ရပ္မ်ဳိး မျပဳလုပ္နုိင္ခဲ့ေပ ။ ျပည္သူအမ်ားက ၾကီးမားသည့္ ကုန္ေဈးနႈန္းျမင့္တက္မႈၾကီး ေပၚေပါက္လာေတာ့မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္တြက္ဆေနၾကစဥ္တြင္ သူတုိ.၏ စုေဆာင္းေငြအတုိးနႈန္းမ်ားနွင့္ပက္သက္၍ စိတ္ခ်လက္ခ် အာမခံမႈမ်ဳိး မေပးနုိင္ခဲ့ေပ ။ ထုိ.ေၾကာင့္ ျမင့္တက္လာသည့္ ကုန္ေဈးနႈန္းမ်ားက အနွစ္နွစ္အလလက စုေဆာင္းလာခဲ့သည့္ ဘဏ္အပ္ေငြမ်ား၏ တန္ဖိုးကုိ ေလ်ာ့က်သြားေစေတာ့မည္ဟု လူတုိင္းက စုိးရိမ္ေနၾကသည္ ။ ၁၁ၾကိမ္ေျမာက္ ဗဟုိေကာ္မတီ တတိယအၾကိမ္ စုံညီအစည္းအေဝးမွစ၍ ျခဳိးျခံေခြ်တာစြာ ေနထုိင္သည့္ ျပည္သူအမ်ားသည္ ယြမ္ေငြ ဘီလီယံ ၁၀၀ ေက်ာ္မွ် ဘဏ္မ်ားတြင္ အပ္နွံခဲ့ၾကသည္ ။ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈက သူတုိ. ၾကိဳးစားပမ္းစား ရွာေဖြထားသည့္ စုေဆာင္းေငြမ်ားအား တန္ဖိုးေလ်ာ့က်သြားေစေတာ့မည္ဟု ေမွ်ာင္လင့္တြက္ဆမိသြားသည့္အခါ၌ လူအမ်ားသည္ သူတုိ.၏ ဘဏ္အပ္ေငြမ်ားကုိ အလုအယက္ ျပန္လည္ထုတ္ယူၾကျပီး လူသုံးကုန္ပစၥည္းမ်ားကုိ အလုအယက္ ဝယ္ယူၾကေတာ့သည္ ။ ဤျဖစ္ရပ္၏ အက်ဳိးဆက္အျဖစ္ ၁၉၈၈ ခုနွစ္ ေႏြရာသီတြင္ ဘဏ္အပ္ေငြမ်ား အလုအယက္ ျပန္လည္ထုတ္ယူမႈေၾကာင့္ ဘဏ္မ်ားရွိ အရံေငြမလုံမေလာက္ျဖစ္ျခင္းနွင့္ ထိတ္လန္.စုိးရိမ္စြာျဖင့္ အလုအယက္ ဝယ္ယူမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚျခင္း စသည္တုိ. ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္ ။
တခ်ဳိ.ေသာကုန္စည္မ်ားအတြက္ ထိတ္လန္.စုိးရိမ္စြာ ဝယ္ယူမႈမ်ားမွာ အတိတ္ကာလတုန္းကလည္း အၾကိမ္မ်ားစြာ ျဖစ္ေပၚခဲ့ဖူးသျဖင့္ ကြ်န္ေတာ္တုိ.အတြက္ စိမ္းမေနလွပါ ။ သုိ.ေသာ္ ဤတစ္ၾကိမ္ကမူ ယခင္အခါမ်ားနွင့္ မတူေပ ။ အတိတ္တုန္းက ထိတ္လန္.တၾကား ဝယ္ယူမႈမ်ားမွာ ကုန္စည္ျပတ္ေတာက္ ရွားပါးေသာေၾကာင့္ျဖစ္ျပီး လူအမ်ားသည္ ဆပ္ျပာ ၊ အိမ္သုံးဆား ၊ ဂ်ဳံမႈန္. စသည့္ကုန္စည္မ်ားကုိ အနာဂတ္တြင္ ဝယ္ယူ၍ မရရွိနုိင္မည္ကုိ စုိးရိမ္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္ ။ သုိ.ေသာ္ ဤတစ္ၾကိမ္ ဝယ္ယူမႈမ်ား၏ အေၾကာင္းရင္းမွာ တစ္ကုိယ္ေရ သုံးစြဲေရးအတြက္မဟုတ္ပဲ စုေဆာင္းထားသည့္ ေငြေၾကး၏တန္ဖုိးကုိ ထိန္းသိမ္းထားရန္ျဖစ္သည္ ။ ထုိ.ေၾကာင့္ ဤျဖစ္စဥ္မွာ ပုိ၍ပ်ံ.နွံ.ျပီး ယခင္အခါမ်ားကထက္ပုိ၍ စုိးရိမ္ဖြယ္ေကာင္းသည္ ။
ေဈးဆုိင္မ်ားနွင့္ စီးပြါးေရးလုပ္ငန္းမ်ားက ၎တုိ.၏ ေဈးနႈန္းတို.ကုိ ျမွင့္တင္ၾကျပီး ဘဏ္စုေငြပမာဏမွာ ေမွ်ာ္မွန္းထားသည္ထက္ပုိ၍ ယြမ္ေငြ ဘီလီယံ ၄၀ မွ်ထိ ေလ်ာ့က်သြားသည္ ။ ဘဏ္မ်ားသည္ ေငြထုတ္ယူမႈကုိ ေထမိေစရန္အတြက္ ေငြစကၠဴမ်ားကုိ ရုိက္နွိပ္ရသည္ ။ ဤသုိ.ျဖင့္ လည္ပတ္ေနသည့္ ေငြေၾကးပမာဏကုိ မ်ားစြာတုိးသြားေစခဲ့သည္ ။
ထိတ္လန္.စုိးရိမ္မႈၾကီးစြာ ဝယ္ယူမႈမ်ား စတင္ျဖစ္ေပၚသည္နွင့္ ကြ်န္ေတာ္တုိ.အေနျဖင့္ ဘဏ္စုေငြ အတုိးနႈန္းကုိ ျမွင့္တင္ျခင္း သုိ.မဟုတ္ ေငြတန္ဖုိး ေလ်ာ့က်မသြားေစရန္ အာမခံေၾကာင္း ေၾကျငာျခင္း စသည့္ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကုိ ျပတ္ျပတ္သားသား ခ်က္ခ်င္းလုပ္ေဆာင္သင့္သည္ ။ ဤသုိ.သာ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါက အေျခအေနမွာ ပုိ၍ေကာင္းဖြယ္ရွိျပီး ဆုံးရႈံးမႈမ်ားမွာလည္း ေလ်ာ့နည္းခဲ့ဖြယ္ရာရွိသည္ ။
ထုိစဥ္က စီးပြါးေရးနွင့္ဘ႑ာေရး ဗဟုိဦးေဆာင္အဖြဲ.က ဤအစီအစဥ္မ်ားကုိ နုိင္ငံေတာ္ေကာင္စီသုိ. တင္ျပခဲ့သည္ ။ သုိ.ေသာ္လည္း လီပန္းနွင့္ ေယာ္ယိလင္တုိ.က ဘဏ္အပ္ေငြ အတုိးနႈန္းမ်ားကုိ ျမွင့္တင္ျခင္းသည္ ဘဏ္မ်ားမွ စီးပြါးေရးလုပ္ငန္းမ်ားသုိ. ေခ်းေပးသည့္ ဘဏ္ေခ်းေငြ အတုိးနႈန္းမ်ားကုိ ၎တုိ.ေပးနုိင္သည့္နႈန္းထက္ ေက်ာ္လြန္သြားေစျပီး ကုန္ထုတ္လုပ္မႈကုိ အက်ဳိးသက္ေရာက္ေစလိမ့္မည္ဟု စုိးရိမ္ပူပန္ခဲ့ၾကသည္ ။ သူတုိ.က အေရးယူေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကုိ ခ်က္ခ်င္းမလုပ္ခဲ့ၾကေပ ။ အက်ဳိးဆက္အားျဖင့္ ေလွ်ာ့ခ်၍ရနုိင္ဖြယ္ရာရွိသည့္ ဆုံးရႈံးမႈမ်ားသည္ ဆက္လက္၍သာ တိုးလာခဲ့သည္ ။
သုိ.ေသာ္လည္း ေနာက္ဆုံး၌ သူတုိ.အတြက္ ေရြးခ်ယ္စရာမရွိပဲ အေရးယူေဆာင္ရြက္မႈမ်ား ျပဳလုပ္လာခဲ့ရသည္ ။ ဘဏ္အပ္ေငြမ်ား၏ တန္ဖုိးေလ်ာ့က်မသြားေစသည့္ အာမခံ ဘဏ္အပ္ေငြစနစ္ျဖစ္ေၾကာင္း ေၾကျငာျပီးေနာက္တြင္ ဘဏ္အပ္ေငြပမာဏ ျပန္လည္တည္ျငိမ္လာျပီး ပုံမွန္အေနအထားသုိ. ျဖည္းျဖည္းခ်င္း ျပန္ေရာက္လာသည္ ။ ဤအခ်က္က ဘဏ္အပ္ေငြမ်ား အလုအယက္ ျပန္လည္ထုတ္ယူျပီး စုိးရိမ္ထိတ္လန္.ျခင္းၾကီးစြာ ဝယ္ယူမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚလာခ်ိန္တြင္ စုေဆာင္းေငြမ်ား၏တန္ဖုိးကုိ အာမခံခ်က္ေပးနုိင္ပါက ဆုံးရႈံးမႈမ်ားကုိ ေလွ်ာ့ခ်နုိင္ေၾကာင္း သက္ေသျပေနသည္ ။
၁၉၈၈ခုနွစ္ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈတြင္ ေဈးနႈန္းမ်ား ၁၈.၅ ရာခုိင္နႈန္းခန္. တက္လာသည္ကုိ ေတြ.ခဲ့ၾကရသည္ ။ ျပႆနာမွာ ဘဏ္ေခ်းေငြမ်ားနွင့္ပက္သက္၍ ထိန္းခ်ဳပ္နုိင္မႈ မရွိျခင္းမဟုတ္သလုိ အေျခခံအေဆာက္အအုံ တည္ေဆာက္ေရးတုိ.တြင္ လ်ာထားေငြထက္ ေက်ာ္လြန္သုံးစြဲျခင္းမ်ဳိးလည္းမဟုတ္ေပ ။ ဤအခ်က္ ၂ ခ်က္မွာ “ျငင္သာစြာ ဆင္းသက္နည္း”၏ မူဝါဒမ်ားတြင္ သတ္မွတ္ထားသည့္ ေဘာင္အတြင္းရွိေနသည္ ။
အဓိကျပႆနာမွာ ေဈးနႈန္းျပဳျပင္ေရး၏ အမွားအယြင္းမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာသည့္ စုေဆာင္းအပ္နွံေငြ ေလ်ာ့က်လာမႈျဖစ္သည္ ။ ျပန္စဥ္းစားၾကည့္ေသာအခါ၌ အကယ္၍ ကြ်န္ေတာ္တုိ.သည္ ျပန္လည္ထိန္းညွိေရးနွင့္ ထိန္းခ်ဳပ္မႈမ်ား ေလွ်ာ့ခ်ေရး မူဝါဒမ်ားကုိ ေရာစပ္က်င့္သုံးခဲ့လွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း သုိ.မဟုတ္ ဘဏ္စုေငြအတိုးနႈန္းမ်ားကုိ ကုန္ေဈးနႈန္းျမင့္တက္သည့္နႈန္းကုိ ေက်ာ္လြန္သည္အထိ တုိးေပးျခင္းျဖင့္ အပ္နွံေငြမ်ား၏ တန္ဖုိးကုိ အာမခံေပးျခင္းကုိ တစ္ဖက္၌ျပဳလုပ္ျပီး တစ္ျပိဳင္တည္းတြင္ ေဈးနႈန္းထိန္းခ်ဳပ္မႈကုိ ပုိ၍ျမန္ဆန္စြာ ေလွ်ာ့ခ်ေပးခဲ့ပါက ၁၉၈၈ခုနွစ္ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈကုိ ေရွာင္ရွားနုိင္ခဲ့ဖြယ္ရာရွိသည္ ။
ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈ ျမင့္မားလာျခင္း ၊ ဘဏ္အပ္ေငြမ်ားကုိ အလုအယက္ ျပန္လည္ထုတ္ယူ၍ ကုန္ပစၥည္းမ်ားကုိ လူအမ်ားက စုိးရိမ္ထိတ္လန္.တၾကီး ဝယ္ယူျခင္း စသည္တုိ.ကုိ ၾကံဳေတြ.ခဲ့ရသျဖင့္ အေျခအေနမ်ားကုိ အျမန္ဆုံး တည္ျငိမ္သြားေစရန္အတြက္ ေဈးနႈန္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး အစီအစဥ္ကုိ ဖ်က္သိမ္းေၾကာင္း ေၾကျငာခဲ့ျပီး စီးပြါးေရးမူဝါဒမ်ားကုိ “ထိန္းညွိေရးနွင့္ ျပန္လည္စုစည္းေရး”သုိ. ဦးတည္ခဲ့ရသည္ ။ ဤအဆုိျပဳခ်က္မ်ားကုိ ကြ်န္ေတာ္ကတင္သြင္းခဲ့ျခင္းျဖစ္ျပီး ေပၚလစ္ဗ်ဴရုိ အစည္းအေဝးနွင့္ ဗဟုိေကာ္မတီ စုံညီအစည္းအေဝးတုိ.မွ အတည္ျပဳခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္ ။ ျပန္ေတြးၾကည့္ေသာအခါ ေဈးနႈန္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး အစီအစဥ္မ်ားကုိ ပယ္ဖ်က္ခဲ့ျခင္းမွာ မွန္ကန္ေသာ္လည္း နဂုိမူဝါဒျဖစ္သည့္ “စီးပြါးေရးကုိ တည္ျငိမ္ေအာင္ထိန္းသိမ္းျပီး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကုိ နက္ရႈိင္းစြာ ေဖာ္ေဆာင္သြားရန္”ဆုိသည့္မူဝါဒမွ “ထိန္းညွိေရးနွင့္ ျပန္လည္စုစည္းေရး”မူဝါဒသုိ. ျပင္ဆင္ေျပာင္းလဲလုိက္သည္မွာ မသင့္ေတာ္ေၾကာင္း ကြ်န္ေတာ္ယုံၾကည္သည္ ။
အဆုိျပဳခဲ့သည့္ “ထိန္းညွိေရးနွင့္ ျပန္လည္စုစည္းေရး” အစီအစဥ္သည္ စီးပြါးေရးကုိ လွ်င္ျမန္စြာ တည္ျငိမ္သြားေစခဲ့သည့္တုိင္ေအာင္ ၎သည္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး အစီအစဥ္မ်ားအေပၚတြင္မူ တျခားဆုတ္ယုတ္မႈမ်ား ေပၚေပါက္ေစခဲ့သည္ ။
ပထမဦးဆုံးအခ်က္မွာ ေဈးနႈန္းမ်ား ျမင့္တက္လာမႈကုိ ေနွးသြားေစရန္အတြက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနည္းလမ္းအားလုံးလုိလုိကုိ ျပန္လည္အသုံးျပဳ၍ ေဈးနႈန္းမ်ားကို ထိန္းခ်ဳပ္ခဲ့ရသည္ ။ အဆင့္အသီးသီးမွ အစုိးရအရာရွိအားလုံးသည္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေရးအတြက္ တာဝန္ရွိသည္ ။ ျပန္လည္သက္ဝင္လႈပ္ရွားလာေစရန္ နွစ္ကာလမ်ားစြာ အားထုတ္ခဲ့မႈမ်ားသည္ ေဈးနႈန္းထိန္းခ်ဳပ္သည့္ နည္းလမ္းေဟာင္းမ်ားကုိ ဆုတ္ခြာေပးလုိက္ရျခင္းျဖစ္သည္ဟု ဤအခ်က္က ညႊန္းဆုိေနျခင္းျဖစ္သည္ ။
“ထိန္းညွိေရးနွင့္ ျပန္လည္စုစည္းေရး” အစီအစဥ္အရ လီပန္းနွင့္ တျခားနုိင္ငံေတာ္ေကာင္စီဝင္မ်ားသည္ ယခင္က ေအာက္ေျခအဆင့္သုိ. ေပးအပ္ထားသည့္ လုပ္ပုိင္ခြင့္မ်ားကုိ ျပန္လည္ခ်ဳပ္ကုိင္ၾကျပီး ယခင္က လြတ္လပ္စြာ လုပ္ကုိင္ခြင့္ျပဳခဲ့သည့္ အရာတုိ.ကုိလည္း ျပန္လည္ထိန္းခ်ဳပ္လာၾကသည္ ။ အရာအားလုံးမွာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးက ခ်မွတ္ခဲ့သည့္ ဦးတည္ရာနွင့္ ဆန္.က်င္ေနၾကသည္ ။ စီးပြါးေရးစနစ္၌ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးက ခ်မွတ္ခဲ့သည့္ အေျခအေနမ်ားမွာ ျပန္လည္ဆုတ္ယုတ္သြားသည္ ။ဤအခ်က္မ်ားေၾကာင့္ပင္ ေနာက္ထပ္ ၁ နွစ္မျပည့္ခင္အခ်ိန္အတြင္း၌ စီးပြါးေရး ဆုတ္ယုတ္က်ဆင္းမႈ ၊ ေဈးကြက္အတြင္း အေရာင္းအဝယ္က်ဆင္းမႈနွင့္ တျခားစုိးရိမ္ဖြယ္ေကာင္းသည့္ စီးပြါးေရးျပႆနာမ်ား ဆက္လက္ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္မွာ (၁၉၉၂ခုနွစ္အတြင္း) ေတာင္ပုိင္းေဒသ ခရီးစဥ္အတြင္း ရဲေဘာ္တိန္.ေရွာင္ပင္း မိန္.ခြန္းေျပာၾကားခဲ့ခ်ိန္အထိပင္ျဖစ္သည္ ။
အက်ဥ္းခ်ဳပ္ရပါက အမွားအယြင္းမ်ား တစ္ခုျပီးတစ္ခု ကြ်န္ေတာ္တုိ. လုပ္ခဲ့မိၾကသည္ ။ ဤျဖစ္ရပ္မွ ေလးနက္သည့္ သင္ခန္းစာမ်ား ကြ်န္ေတာ္ရရွိခဲ့သည္ ။
၁၉၈၈ခုနွစ္ ေႏြဦးရာသီတြင္ ကြ်န္ေတာ္သည္ ရဲေဘာ္အန္ဇီဝမ္(နုိင္ငံေတာ္ စီးပြါးေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ေကာ္မရွင္ ဒုတိယ ညႊန္ၾကားေရးမႈးခ်ဳပ္)နွင့္ တျခားရဲေဘာ္မ်ားကုိ ေဟာင္ေကာင္သုိ.ေစလႊတ္၍ တရုတ္ျပည္၏ ျပႆနာမ်ားကုိ ေဆြးေႏြးဖုိ. စီးပြါးေရးပညာရွင္တခ်ဳိ.ကုိ ဖိတ္ၾကားေစခဲ့သည္ ။ စီးပြါးေရးပညာရွင္ ၆ ဦးပါဝင္ျပီး အားလုံးမွာ တုိင္ဝမ္အကယ္ဒမီးယား စီနီကာမွျဖစ္ၾကသည္ ။ သူတုိ.ထဲတြင္ ခ်န္ဝွါစီးပြါးေရး သုေတသနအဖြဲ.၏ အၾကီးအကဲ ရွန္ရႈိခ်ီလည္းပါဝင္သည္ ။ သူသည္ တုိင္ဝမ္တြင္ ဩဇာတိကၠမ အထူးၾကီးမားသည့္ ပုဂၢဳိလ္ျဖစ္သည္ ။
ေဆြးေႏြးပြဲ၌ ၁၉၈၈ခုနွစ္ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈနွင့္ပက္သက္၍ သူတုိ.၏ အယူအဆမ်ားကုိ ေဖာ္ျပၾကသည္ ။ ပထမအခ်က္အေနနွင့္ သူတုိ.က ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ၁၀နွစ္တာကာလအတြင္း၌ ျပည္မၾကီးသည္ ၾကီးမားသည့္ ေအာင္ျမင္မႈမ်ား ရရွိခဲ့ေၾကာင္း သေဘာတူၾကျပီး ေဈးနႈန္းအညႊန္းကိန္းအရ ကုန္ေဈးနႈန္း ၁၈.၅ ရာခုိင္နႈန္းတက္လာမႈအပါအဝင္ ျပႆနာမ်ား ရွိေနသည့္တုိင္ေအာင္ ၎တုိ.သည္ စီးပြါးေရးရႈေထာင့္အရ စုိးရိမ္စရာမရွိေၾကာင္း သူတုိ.က ဆုိၾကသည္ ။ သင့္ေတာ္သည့္ အေရးယူေဆာင္ရြက္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ပါက ထုိျပႆနာမ်ားသည္ ေျဖရွင္း၍ ရနုိင္ဖြယ္ရွိသည္ဟု ေျပာၾကသည္ ။
ဒုတိယအခ်က္အေနနွင့္ ေဈးနႈန္းျပဳျ့ပင္ေျပာင္းလဲေရးနွင့္ပက္သက္၍ ေဆြးေႏြးၾကရာ၌ မည္သည့္နုိင္ငံေရးစနစ္ကုိ က်င့္သုံးသည္ျဖစ္ေစ စီးပြါးေရးဖြံ.ျဖိဳးမႈသည္ ေဈးကြက္၏ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းတုိ.အတုိင္း လုိက္နာရမည္ဟု သူတုိ.က ယုံၾကည္ၾကသည္ ။ လြန္ခဲ့သည့္နွစ္အတြင္း ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈမွာ ဆုိးရြားလွသျဖင့္ ေဈးနႈန္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကုိ အရွိန္သတ္ျပီး တခ်ဳိ.ေဈးနႈန္းမ်ားကုိ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနည္းလမ္းမ်ားျဖင့္ ထိန္းခ်ဳပ္ဖုိ. ေျပာၾကားမႈမ်ားရွိခဲ့သည္ ။ သုိ.ေသာ္လည္း ဤလုပ္ေဆာင္ခ်က္ကုိ ေခတၱခဏ ယာယီမွ်သာ ျပဳလုပ္ေဆာင္ရြက္သည္ကုိ နားလည္နုိင္ေသာ္လည္း ကာလရွည္ၾကာစြာ က်င့္သုံးရန္မသင့္ေတာ္ေၾကာင္း ေျပာၾကသည္ ။ အကယ္၍ မူမွန္မဟုတ္သည့္ ေဈးနႈန္းစနစ္ကုိ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ မျပဳလုပ္ပါက စီးပြါးေရးသည္ ဆက္လက္လည္ပတ္နုိင္မည္မဟုတ္ေပ ။ ထြက္ေပါက္မွာ ေရာင္းလုိအားနွင့္ ဝယ္လုိအား မွ်တေနရန္ျဖစ္ျပီး ေငြေၾကးကုိ ထိန္းခ်ဳပ္ရမည္ဟုဆုိသည္ ။ ဤအေျခအေနမ်ားေအာက္တြင္ လူသုံးကုန္ပစၥည္း အမ်ားစု၏ ေဈးနႈန္းကုိ ေလွ်ာ့ခ်ေပးနုိင္ျပီး တစ္ဖက္တြင္ ျပည္သူ.ဝန္ေဆာင္မႈ ကဲ့သုိ.ေသာ ေဈးနႈန္းအနည္းငယ္ကုိ အျမတ္အခ်ဳိးအစားအရ အစုိးရက သတ္မွတ္ေပးနုိင္သည္ဟု ေျပာၾကသည္ ။ ေဈးနႈန္းကုိ ေဈးကြက္က ဆုံးျဖတ္ရမည္ဟု သူတုိ.က အေလးအနက္ ေဆြးေႏြးၾကသည္ ။ ထုိသုိ.မဟုတ္ပါက မူမွန္သည့္ ေဈးနႈန္းမ်ား ဘယ္ေတာ့မွ် ျဖစ္မည္မဟုတ္ဟု ေဆြးေႏြးၾကသည္ ။
ေနာက္ထပ္တျခားေဆြးေႏြးၾကသည့္ အေၾကာင္းအရာမွာ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈကုိ ကုိင္တြယ္ေျဖရွင္းသည့္ မူဝါဒပုိင္းဆုိင္ရာအေၾကာင္းျဖစ္သည္ ။ ျပည္မၾကီး၏ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈ အဓိကအေျခခံမွာ ဘတ္ဂ်တ္နွင့္ ဘ႑ာေရးလုိေငြျပမႈေၾကာင့္ျဖစ္ျပီး ဤျပႆနာေျဖရွင္းေရးအတြက္ အဓိကလုိအပ္ခ်က္မွာ ျမင့္တက္လာသည့္ ေဈးနႈန္းအညႊြန္းကိန္းကုိ ေက်ာ္လြန္သည္အထိ ဘဏ္တုိးနႈန္းမ်ားကုိ ျမွင့္ေပးျပီး ေငြေၾကးကုိ ေဈးကြက္၏ ေရာင္းလုိအားနွင့္ ဝယ္လုိအားတုိ.အတုိင္း လြတ္လပ္စြာ ေမွ်ာထားဖုိ.လုိအပ္သည္ဟု သူတုိ.က ယုံၾကည္ၾကသည္ ။ ဤနည္းသည္ တုိးပြါးလာသည့္ စုေဆာင္းမႈမ်ားမွ အက်ဳိးအျမတ္မ်ား ရရွိေစျပီးလွ်င္ ေခ်းေငြပမာဏကုိလည္း ထိန္းခ်ဳပ္ျပီးသားျဖစ္သြားမည္ဟု သူတုိ.ကေဆြးေႏြးခဲ့ၾကသည္ ။
ရွန္ရႈိခ်ီနွင့္ တျခားသူမ်ား၏ ေထာက္ခံခ်က္မ်ားကုိ ကြ်န္ေတာ္ဖတ္ျပီးေနာက္ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ကုိ ရဲေဘာ္ေရွာင္ပင္းထံသုိ. ရည္ညႊန္းေပးပုိ.ခဲ့ျပီး ဤအေၾကာင္းအရာကုိ ေဆြးေႏြးရန္အတြက္ သင့္ေလ်ာ္သည့္ အဖြဲ.အစည္းမ်ားကုိ စုစည္းရန္ နုိင္ငံေတာ္ စီးပြါးေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးေကာ္မရွင္ကုိ ကြ်န္ေတာ္က ညႊန္ၾကားခဲ့သည္ ။
စီးပြါးေရးနွင့္ ေဈးနႈန္းျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးတုိ.နွင့္ပက္သက္၍ ကြ်န္ေတာ္တုိ.၏ ခ်ဥ္းကပ္ပုံ တစ္ခုလုံးကို ျပန္လည္သုံးသပ္ရန္ ကြ်န္ေတာ္ရည္ရြယ္ခဲ့သည္ ။ သုိ.ေသာ္လည္း ေက်ာင္းသားဆႏၵျပမႈမ်ားေၾကာင့္ ဤအေၾကာင္းအရာကုိ ေဘးခ်ိတ္ထားလိုက္ရသည္ ။
(ေက်ာက္က်ိယန္၏ Prisoner of the State စာအုပ္မွ Part 3, Chapter 8 The Economy Gets Too Hot ကုိ ဘာသာျပန္ဆုိထားျခင္းျဖစ္ပါသည္ ။)

1 comment:

  1. စာေတြလာဖတ္တယ္ ကိုသရပါေရ၊ အားေပးလ်က္ပါ။

    ReplyDelete